Integracja sensoryczna (SI)

Integracja sensoryczna (SI) to metoda terapeutyczna polegająca na stymulowaniu zmysłów w celu poprawy przetwarzania sensorycznego i reagowania na sygnały ze świata zewnętrznego we właściwy sposób.

Korzyści

Redukcja nadmiernej lub niedostatecznej reaktywności na bodźce

Poprawa koordynacji i motoryki

Wzrost zainteresowania światem i motywacji do aktywnego uczestnictwa

Dla kogo

Terapia integracji sensorycznej znajduje zastosowanie zarówno w pracy z dziećmi, jak i dorosłymi. Skorzystają z niej osoby z zaburzeniami rozwojowymi, neurologicznymi i po urazach.

Szczególnie polecana jest osobom, które borykają się z:

Nadwrażliwością lub niedowrażliwością na bodźce,

które reagują zbyt intensywnie lub niewystarczająco na dźwięki, dotyk, zapachy, smaki, ruch czy światło.

Zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD),

które często mają trudności z przetwarzaniem sensorycznym.

Opóźnionym rozwojem psychoruchowym,

co może wpływać na trudności z koordynacją ruchową, równowagą, a także z przetwarzaniem sensorycznym.

Zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD),

u których trudności z regulowaniem reakcji na bodźce zewnętrzne przekładają się na utrudnioną koncentrację i impulsywność.

Zaburzeniami neurologicznymi,

takimi jak na przykład porażenie mózgowe, które utrudnia przetwarzanie bodźców zmysłowych.

Trudnościami w uczeniu się,

które mogą wynikać z problemów z filtrowaniem bodźców zewnętrznych, co utrudnia skupianie się na zadaniach.

Jak wyglądają zajęcia?

Zajęcia trwają od 45 do 60 min i są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestnika. W zależności od diagnozy i specyficznych trudności sensorycznych, każde dziecko otrzymuje inny zestaw ćwiczeń i aktywności. Zajęcia odbywają się w specjalnie zaprojektowanej sali, wyposażonej w narzędzia i sprzęty do stymulacji sensorycznej, takie jak: huśtawki, piłki terapeutyczne, materace i poduszki sensoryczne, drabinki, materiały o różnorodnych teksturach czy zabawki dźwiękowe i instrumenty muzyczne. 

Sesje zaczynają się od prostych ćwiczeń wprowadzających, które mają na celu przygotowanie dziecka do bardziej intensywnej stymulacji. Mogą to być np. ćwiczenia oddechowe lub delikatne kołysanie.

Następnie przechodzi się do bardziej złożonych aktywności, które mogą obejmować m.in.: ćwiczenia wzmacniające koordynację ruchową czy stymulację dotykową.

Na koniec sesji często wprowadza się ćwiczenia relaksacyjne, które pomagają wyciszyć organizm po intensywnej stymulacji. Może to być delikatne huśtanie, masaż lub zabawy wyciszające.

Naczęstsze pytania

Ocena sensoryczna jest przeprowadzana przez wykwalifikowanego terapeutę i obejmuje wywiad z rodzicami/opiekunami, obserwację dziecka oraz wykonanie specjalistycznych testów, które pomagają zidentyfikować konkretne problemy sensoryczne.

Warto ubrać się w wygodne, luźne ubrania, które nie krępują ruchów i pozwalają na swobodną aktywność fizyczną. Mile widziane są skarpetki antypoślizgowe. 

Chociaż zajęcia często wyglądają jak zabawa, są one starannie zaprojektowane, po to aby stymulować określone zmysły i rozwijać umiejętności dziecka. Każda aktywność ma na celu wspieranie integracji sensorycznej i osiągnięcie konkretnych celów terapeutycznych.

Jest! Jako Fundacja chcemy nieść pomoc wszystkim, którzy jej potrzebują - zobacz projekt "Szansa na Niezależność"

Poznaj naszych terapeutów

Artur Sikorski

Terapeuta (terapia ręki i integracja sensoryczna

Zapisz się!

terapia@pociechom.pl

+48 537 24 26 28

(biuro czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17)

Ul. Wybrzeże Puckie 2

03-301 Warszawa

Skip to content